- 14. apríl 2016 -
- 26. február 2016 -
- 9. apríl 2015 -
- 30. júl 2014 -
- 3. január 2014 -
- 3. január 2014 -
- 13. december 2013 -
- 10. november 2013 -
- 3. november 2013 -
- 24. október 2013 -
- 3. október 2013 -
- 9. august 2013 -
- 18. marec 2013 -
- 16. september 2012 -
- 19. jún 2012 -
- 17. jún 2012 -
- 19. marec 2012 -
- 12. marec 2012 -
- 23. november 2011 -
- 10. október 2011 -
- 5. október 2011 -
- 5. jún 2011 -
- 20. máj 2011 -
- 21. apríl 2011 -
- 4. apríl 2011 -
- 15. marec 2011 -
- 28. február 2011 -
- 18. február 2011 -
- 15. február 2011 -
- 11. február 2011 -
- 1. december 2010 -
- 1. november 2010 -
- 18. október 2010 -
- 29. september 2010 -
- 29. september 2010 -
- 20. september 2010 -
- 10. apríl 2010 -
- 12. február 2010 -
- 20. december 2009 -
- 18. december 2009 -
- 9. september 2009 -
- 10. apríl 2009 -
- 23. apríl 2008 -
- 22. apríl 2008 -
- 4. január 2008 -
- 6. december 2007 -
- 4. december 2007 -
- 20. november 2007 -
- 29. október 2007 -
- 22. jún 2007 -
- 17. máj 2007 -
- 17. január 2007 -
- 15. január 2007 -
- 30. december 2006 -
- 22. november 2006 -
- 22. apríl 2006 -
- 23. december 2005 -
- 15. apríl 2005 -
- 12. máj 2004 -
- 30. december 2003 -

Divadelný proces so slovenskou justíciou

Iba málo slovenských divadiel reflektuje aktuálne spoločenské témy. Väčšinou ide o „alternatívne“ súbory so stálym a náročnejším publikom, ktoré je verné poetike divadla. Neduhy súdnictva si „podalo“ bratislavské divadlo SkRAT, ktorého inscenácia Proces procesu procesom (Pôjdeš do basy? Hajzel!) je aj dramatizáciou čiernych miest slovenskej justície.

Inscenácia sa začína veľkolepo. Štyria sudcovia Najvyššieho súdu sa zabávajú na bujarej párty, nasadzujú si slúchadlá proti hluku, aby nakoniec jeden z nich vytiahol nefunkčný samopal a začal ním okolo seba strieľať, imitujúc vraha z bratislavskej Devínskej Novej Vsi. Odvolávok na realitu je viac. V divadelnej hre vystupuje aj filmárka, ktorá nakrúca sudcov do svojho filmu, alebo novinárka, ktorá je na stope veľkého justičného škandálu.
Proces procesu procesom je vystavaný rovnako ako väčšina inscenácií divadla SkRAT – ide o prelínajúce sa epizódy rôznych „dejových“ línií. Je nositeľkou nielen metaforických významov, ale defilujú v nej aj absurdné motívy a priame odvolávky na román Proces od Franza Kafku.
Najsilnejšia je scéna zastrašovania sudkyne, ktorá nerozhodla tak, ako mala, v dôsledku čoho prišla nielen o byt, ale aj o duševné zdravie. Psychický teror, ktorý voči nej jej bývalí kolegovia vyvíjajú, sa končí zúfalým pokusom dovolať sa na políciu, ale telefonát je presmerovaný na jedného z útočníkov. Justícia a polícia sa predsa rýmujú...
V úlohe sudkyne podáva sugestívny výkon herečka Ingrid Hrubaničová, ktorá v jedinom zašeptaní obsiahne tragiku svojej postavy. Úspornosť prejavu a cielený dôraz na slová umožňujú Hrubaničovej pointovať skrytý význam situácií, ktorými táto jazykovedkyňa a spisovateľka prepláva s obdivuhodnou hereckou ľahkosťou. Výborná je aj hosťujúca herečka Jana Oľhová, ako i celé pánske osadenstvo na čele s Ľubomírom Burgrom, ktoré hrá – ako vždy – uvoľnene a s pasiou.
Inscenácii by pomohla ruka dramaturga či dramaturgičky, ktorí by opakujúce sa motívy zredukovali a niektoré situácie viac vypointovali. Bez dramatického konfliktu tak napríklad ostane kritická poznámka sudcu v smútočnej reči pre kolegu, ktorá môže do divadelnej situácie priniesť zvrat, ale neprinesie ho.
Inscenácia Proces procesu procesom otvára znepokojivé morálne a spoločenské témy a kladie mnohé otázky, ktorých odpovede sú často nejednoznačné. Jej uvedením sa divadlo SkRAT nepasuje za sudcu slovenskej justície, iba nám pripomína aj našu vlastnú zodpovednosť za chod tohto štátu!

Peter Scherhaufer, .týždeň 15/2013, 8. 4. 2013